Allmänna villkor

Allmän information

Adress:

Hairlust ApS
Overgaden Neden Vandet 9A, 4.
1414 Köpenhamn K
Danmark

Nedanstående handelsvillkor gäller för alla leveranser från www.hairlust.se. Genom att använda www.hairlust.se erkänner du att du läst, förstått och utan begränsningar eller förbehåll accepterar att följa dessa villkor. Villkoren gäller för dem tillfällen där det inte skett andra skriftliga avtal mellan köpare och Hairlust.

Ditt godkännande i att rätta sig efter dessa handelsvillkor träder i kraft strax efter första gången du använder www.hairlust.se. Accepterar du inte dessa villkor skall du omedelbart lämna hemsidan. Detta avtal gäller för dig – användaren av denna hemsida samt Hairlust.

1. Villkor för beställning

1.1 Villkor för att lägga beställningar

Du måste vara 15 år för att köpa produkter via vår hemsida. Om du vill prenumerera på Hairlust måste du vara 18 år eller äldre.

När du har lagt en beställning via vår hemsida kommer vårt system automatiskt att skicka dig en orderbekräftelse pr. e-post, med en översikt över de produkter du har beställt och ett ordernummer. Orderbekräftelsen är ditt elektroniska kvitto på att vi har tagit emot din beställning. Orderbekräftelsen är också en bekräftelse på att vi har ingått ett bindande avtal. Vi förbehåller oss dock rätten att ändra eller annullera din beställning om informationen du har lämnat är felaktig.

1.2 Vad gör jag om jag har angett felaktig information?

Om du har angett felaktiga eller ofullständiga kontaktuppgifter vid din beställning, eller om du har angett en felaktig leveransadress, ska du som kund kontakta oss så snart som möjligt på info@hairlust.se så att felet kan rättas till och du kan få rätt upplysningar om din beställning. Vi försöker rätta till felet så snart som möjligt innan din beställning skickas.

Men om felaktig information har angetts och detta inte rättas i tid, så att paketet skickas till fel adress, är detta ditt eget ansvar. Hairlust ersätter inte paket som skickas till felaktigt angivna adresser och täcker inte kostnaden för att skicka om paket (t.ex. betalning av porto eller nya leveranskostnader) på grund av felaktig information vid beställning.

Om en vara returneras till oss på grund av adressfel, som du har angivit, så kontaktar vi dig, och skickar paketet igen till den reviderade adressen, om du önskar att få varan återsänd. Detta betyder att du skall betala för porto, då fel uppstod på grund av fel från din sida. 

1.3 Annullera eller ändring av min order

Om du ångrar din beställning och vill avbryta den kan du skriva till oss på info@hairlust.se så snart som möjligt. Vårt lager brukar vara otroligt snabba med att packa och skicka beställningar varje dag och om ditt paket redan har skickats så kommer vi inte att kunna avbeställa eller ändra din order. Kontakta oss därför så snart som möjligt om du ångrar din beställning, skriv ditt ordernummer och meddelandet "Avbryt beställning" i ämnesfältet, så att vi snabbt kan hjälpa dig.

Om du skriver utanför våra öppettider på vardagar mellan 10-16, kan vi i de flesta fall ändå stoppa din beställning i systemet och du får svar om på ditt mejl och förfrågan när vi åter finns tillgängliga i kundtjänst.

Tyvärr kan det finnas fall där vi inte hinner behandla din förfrågan innan paketet redan har skickats, om du t.ex. kontakta oss först om din avbokning efter att paketet har packats och skickats, eller om du skriver utanför öppettiderna. I sådana fall kommer vi att kunna registrera en retur på ditt paketet och skicka tillbaka det till vårt lager igen. Observera dock att detta kostar en returavgift på 450 kr med DHL Express och 150 kr för alla andra fraktbolag som betalas av kunden. Alternativt kan du betala returen själv och sedan få hela beloppet tillbaka.

Observera att reglerna om ångerrätt gäller och att produkterna ska returneras i samma skick som du fick dem. Om produkterna används eller förseglingen är skadad förlorar du din ångerrätt, eftersom de inte kan returneras av hygieniska och hälsomässiga skäl.

När du ångrar ett köp och får pengarna tillbaka kommer beloppet att skickas tillbaka till det betalkort som användes när beställningen gjordes.

2. Betalning

Hos Hairlust kan du betala med: Klarna, Paypal och följande betalningskort: VISA, MasterCard eller Eurocard. Du kan också betala med elektroniska presentkort som du köpt i webbshoppen.

Presentkort kan inte kombineras med rabattkoder eller andra erbjudanden, och du kan bara använda ett presentkort per beställning. Du kan inte kombinera två eller flera rabattkoder för samma köp. Om du vill ha mer information om detta kan du skriva till oss på info@hairlust.se

När en kund har uppgett sina betalningsupplysningar dras pengarna inte på en gång. Dem reserveras för att sedan dras när varan har blivit skickad till köparen.

3. Leverans

3.1 Leverans i Sverige

Hairlust har fri frakt med Instabox postombud på alla orders över 499 kr. Detta gäller endast om leveransen överstiger 499 kr och inte i kombination med köp av presentkort. För orders som inte möter det villkoret tillkommer en fraktkostnad på 39 kr med Instabox postombud. Vi skickar också med PostNord och DHL till närmaste postombud (2-4 vardagar) eller hemleverans med PostNord och Instabox (2-4 vardagar).

3.2 Leverans i utlandet

Om varor beställs från ett annat land än Hairlust hemland så kan importtullar, returavgifter och skatter uppkomma när dina produkter når eller returneras från din destination. Hairlust är inte ansvarig för dessa avgifter och vi åtar oss inte att göra beräkningar eller uppskattningar i detta avseende.

3.2 Leveranstid

Var vänlig att observera om en annan leveranstid eventuellt framgår under den valda produkten, då det kan förekomma längre leveranstid på förbeställningsvaror. Beställningar som innehåller förbeställningsvaror har vanligtvis längre leveranstid och du kan se det förväntade leveransdatumet på produktsidan i fråga.

Leverans av varor från www.hairlust.se anses ha ägt rum när kunden har tagit emot varan. Hairlust kommer att meddela dig via e-post om när du kan förvänta dig att din beställning kommer att skickas samt en beräknad leveranstid. Den angivna leveranstiden är vägledande och kan därför frångås.

3.3 Leverans och risker av beställning

Om en vara returneras till oss på grund av outlöst paket, när vår leverantör har försökt att leverera varan, så förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för returkostnaden. Avgiften som tas ut är då 450 kr med DHL Express och 150 kr för alla andra fraktbolag.

Beställda produkter skickas som utgångspunkt tillsammans och produkter levereras inte separat om beställningen t.ex. innehåller en förbeställningsvara.

4. Villkor för köp av förbeställningsvara

Om du har köpt en förbeställd produkt kommer din beställning inte att skickas förrän produkten finns i lager igen. För dig innebär det att du vid köp får din orderbekräftelse direkt, men pengarna dras från ditt konto först när produkten åter finns i lager och din beställning skickas vidare för packning och sen vidare till dig. Du får ett meddelande pr. mail när din beställning skickas. I detta mail får du även spårningsinformation på paketet så att du kan följa det.

Beställda produkter skickas som utgångspunkt tillsammans och produkter levereras inte separat om beställningen t.ex. innehåller en förbeställningsvara.

Om du vill ångra ett köp av en förbeställd produkt eller göra ändringar i din beställning, vänligen kontakta info@hairlust.se så snart som möjligt. Då ska vi försöka hjälpa dig på bästa möjliga sätt.

5. Prenumeration

5.1 Om prenumeration

Få dina varor levererade automatiskt genom att prenumerera. Det är helt gratis och du får dessutom 10% rabatt på dina prenumerationsartiklar varje gång. Att prenumerera är valfritt och det är inte något du registrerar dig för utan att välja det själv. Som standard görs alla artiklar som ett engångsköp. Prenumeration är en ytterligare tilläggstjänst som vi erbjuder. Du kan kombinera ditt köp med både prenumerationsartiklar och produkter som inte ingår i prenumerationen.

När du gör en prenumeration hos oss skickar vi ditt paket till det postombud som är närmast din adress i vårt system.

Fördelar med prenumeration

  • Alltid 10% rabatt på de artiklar du väljer att prenumerera på
  • Automatisk leverans av dina prenumerationsartiklar så att de aldrig tar slut
  • Ingen bindningstid, du kan avsluta när som helst
  • Inga oförutsedda avgifter
  • Enkel självbetjäning om du vill göra ändringar i din prenumeration

Så fungerar prenumeration

  1. Välj de produkter du vill prenumerera på
  2. Välj hur ofta du vill att varan ska levereras
  3. Lägg varan i korgen och betala för ditt köp som vanligt

5.2 Villkor för prenumeration

När du prenumererar väljer du hur ofta du vill att produkten/produkterna ska skickas baserat på ditt givna intervall. Hairlust kommer kontinuerligt att skicka produkterna till dig, baserat på vad du har valt, vilket leveransmetod du valt, samt till din valda leveransadress, tills du antingen säger upp eller ändrar prenumerationen på den enskilda produkten.

5.3 Att vara prenumerant

När du för första gången väljer att prenumerera på en produkt/produkter registreras du som prenumerant hos Hairlust. Detta innebär att vi sparar den leveransmetod du valt samt din betalningsinformation under din profil. Om du har flera produkter i prenumerationen används samma betalkort, samt leveransadress för dem alla. Du kan när som helst ändra ditt betalkort och leveransadress under din profil.

5.4 Uppsägning och ändringar

Du kan göra ändringar eller säga upp din prenumeration på en eller flera av dina prenumerationsprodukter. Din prenumeration kan sägas upp eller ändras upp till 48 timmar före nästa leverans. Det finns ingen bindningstid och du kan när som helst säga upp din prenumeration. Du kan ändra eller avsluta medan du prenumererar på din profil eller genom att kontakta vår kundtjänst. Beräkna upp till 2 arbetsdagars behandlingstid när du kontaktar vår kundtjänst via E-post.

5.5 Abonnemangsrabatt, prissättning och rabattkoder

Du får 10% rabatt sett till det ursprungliga priset på de produkter du väljer att prenumerera på. Den exakta rabatten visas på produkten. När du väljer att prenumerera på en produkt kan du upptäcka att det samtidigt finns en rabattkod eller ett annat erbjudande på den produkt du vill prenumerera på. Rabattkoder gäller inte för prenumerationsartiklar.

5.6 Betalning

Du debiteras automatiskt efter att varje beställning har skickats. Detta inkluderar det totala beloppet. 3 dagar innan varje försändelse får du ett mail som påminner dig om din prenumeration.

5.7 Det är gratis att vara prenumerant

Det tillkommer inga extra avgifter eller oförutsedda kostnader, du betalar bara för det du får. Du får en fast 10% rabatt. Vi ser fram emot att göra din vardag enklare.

6. Villkor för retur och byte

6.1 Allmänna returvillkor:

Du har 14 dagars ångerrätt när du handlar hos Hairlust ApS. Din 14 dagars ångerrätt gäller från den dag du tar emot produkten. Men om du har beställt flera olika produkter i samma köp, som levereras individuellt, löper tidsfristen från den dag du får den sista produkten. Tidsfristen innebär att du har 14 dagar på dig från mottagandet av produkten att meddela oss att du kommer att ångra ditt köp.

Om du vill utöva din ångerrätt och returnera eller byta ut en vara måste du först kontakta oss på info@hairlust.se och meddela oss. Du måste ange följande:

  • Ditt ordernummer
  • Anledningen till att du vill göra en retur eller byte
  • Vilken produkt du vill returnera eller byta
  • Om du vill returnera produkten eller byta den mot en annan, och i så fall vilken produkt du vill byta till

Returer måste göras på egen bekostnad om du redan har fått paketet. Om paketet returneras från utlämningsstället när du inte hämtat ut det, kommer vi att debitera en returavgift. Observera dock att detta kostar en returavgift på 450 kr med DHL Express och 150 kr för alla andra fraktbolag.

6.2 Vad ska jag inkludera i returpaketet?

Bifoga alltid en sedel med ditt namn, ordernummer, orsaken till returen och din kontaktinformation så att vi snabbt kan hitta din beställning och återbetala dig eller om så önskas; utbyte mot en annan produkt.

Varan skickas till:

Hairlust ApS
Overgaden Neden Vandet 9A, 4.
1414 København K, Denmark

6.3 Produktens tillstånd vid retur

Observera att produkterna måste returneras i samma skick som du fick dem. Om produkterna använts eller förseglingen bryts förlorar du din ångerrätt, eftersom de i så fall inte kan returneras av hygien- och hälsoskäl.

Kom ihåg att föremålet måste returneras i rätt förpackning och förpackas på rätt sätt så att det returneras i samma skick som det levererats. Om artikeln returneras i skadat skick efter att ha returnerats i ett paket med bristfällig paketering, återbetalas du inte för produkten.

Det är inte möjligt att returnera eller byta örngott eller påslakan om förseglingen har brutits. Detta är av hygien och hälsoskäl.

Du kan returnera produkten om de uppfyller följande:

  • Produkten är oskadad och i obruten förpackning
  • Du kan uppvisa ett giltigt beställningsnummer
  • För produkter som köpts på ett kreditkort återbetalas beloppet till samma kreditkort eller till ett presentkort
  • För produkter som köpts med presentkort återbetalas beloppet på ett presentkort
  • Produkten byts senast 14 dagar efter den dag du mottog din beställning

Obs: Vi tar inte emot returer som vi inte erhållit information om från kunden.

6.4 Återbetalning av order

När du avbokar eller returnerar ett köp och får tillbaka pengarna, kommer beloppet i alla fall att returneras till kontot som är kopplat till betalkortet som användes vid beställningen. Observera att det kan ta 3-5 arbetsdagar från det att vi godkänner returnerade produkter tills du kan se beloppet på ditt bankkonto. Om du har returnerat paketet på din egen bekostnad, kommer du att återbetalas för din beställning så snart vi får paketet här på vår kontorsadress;

Hairlust
Overgaden Neden Vandet 9A, 4.
1414 København K, Denmark

Om du inte hämtat ut paketet kommer du att återbetalas när paketet levereras till vårt lager. I dessa fall är det mycket viktigt att du kontaktar oss via info@hairlust.se så att vi kan hålla ett öga på ditt paket. Varje dag skannas produkter in i vårt lager, och om vi inte ser ditt returpaket eftersom vi inte har meddelats om returen kan paketet inte uppmärksammas och du kommer därför inte att återbetalas förrän vi hör från dig.

6.5 Retur under jul

Vi erbjuder en utökad ångerrätt när du köper beställningar online från Hairlust ApS mellan 20 november och 24 december. Alla beställningar som lagts under denna period kan returneras till och med 31 januari.

7. Reklamationsrätt

7.1 Villkor för reklamationsrätt

Köplagens regler om reklamation och fel gäller vid produktköp som görs via www.hairlust.se.

Enligt köplagen har du 2 års reklamationsrätt från mottagandet av varan.

Reklamationen ska ske inom rimlig tid efter att du har mottagit samt upptäckt felet vid produkten. Om du reklamerar innanför två månader efter du har mottagit din ordern och felet upptäckt, vill reklamationen kunna bearbetas av oss.

Om din reklamation blir godkänd kommer du antingen få en ny produkt, utbytt, reducerad i pris eller pengarna tillbaka beroende på den specifika situationen.

Vi erbjuder inte någon tillfredsställelsesgaranti. Det gäller om du till exempel inte gillar lukten eller smaken av en produkt, har fått en allergisk reaktion mot ingredienser som är tydligt märkta på produkt eller produktsidan eller i en situation där det inte är något fel på produkten, är inte ett giltigt fel som omfattas av reklamationsrätten.

7.2 Hur gör jag en reklamation?

Önskar du att reklamera en produkt, ska du starta med att kontakta oss på info@hairlust.se och sända oss ditt ordernummer på den beställningen som reklamationen gäller, en bild på produkten där man kan se felet eller problemet på produkten och en detaljerad beskrivning av felet för produkten.

Blir din reklamation godkänd, men vi önskar ha produkten returnerad så ersätter vi rimliga fraktkostnader för att returnera produkten.

Vid tveksamhet där vi bara kan godkänna en reklamation efter mottagandet (där vi kan bedöma fysiskt) av produkten måste varan skickas tillbaka på egen bekostnad. Om reklamationen godkänns kommer du att få tillbaka eventuella fraktkostnader du har betalat (inom rimliga gränser). Du ska då kunna visa upp ett kvitto på fraktkostnaden.

Blir din reklamation inte godkänd av oss, kommer vi att skicka tillbaka produkterna till dig igen, och du kommer inte bli återbetald frakten som du betalade i samband returen.

Kom ihåg att varan måste returneras i rätt förpackning och förpackas på ett säkert sätt så att den tas emot i samma skick som den skickades.

Varan skickas till:

Hairlust ApS
Overgaden Neden Vandet 9A, 4.
1414 København K, Denmark

8. Klagomål

8.1 Villkor

Om du vill klaga över ditt köp, ska du hänvända dig till vår kundtjänst. Om en lösning inte hittas, så kan du skicka in ett klagomål till Konsumentverket.

8.2 Nöjd kund garanti

Vi erbjuder inte någon tillfredsställelsesgaranti. Det gäller om du till exempel inte gillar lukten eller smaken av en produkt, har fått en allergisk reaktion mot ingredienser som är tydligt märkta på produkt eller produktsidan eller i en situation där det inte är något fel på produkten, är inte ett giltigt fel som omfattas av reklamationsrätten.

9. Korrekta upplysningar

9.1 Upplysningar

Hairlust garanterar inte att alla varor kommer att vara tillgängliga. Lagerangivelser finns inte tillgängliga på webbsidan, så om en vara visar sig vara utsåld, så kommer du att bli kontaktad av vår kundtjänst, för att hitta en lösning.

All information gällande prissättningar på hemsidan är korrekt så fort som de blivit upplysta på hemsidan. Hairlust förbehåller sig rättigheterna till att ändra priserna och modifiera eller avlägsna erbjudande från tid till tid, som ses som nödvändigt. Vi förbehåller oss rättigheten till att uppdatera och ändra alla priser efter egen diskretion.

Priserna för varorna är angivna i Svenska kronor. Alla priser på webbsidan inkluderar moms. Beloppet dras först från ditt konto, när varan avsänds.

Vår ansvarsfriskrivning förklarar, att ingen del av denna hemsida är menad till att vara rådgivande, och man bör icke förlita sig på denna webbsidas innehåll i relation till alla sorters beslut eller handlingar.

I lagens omfång, så accepterar Hairlust inte ansvaret för någon eller några som helst direkta eller indirekta förluster eller omständigheter, som anses vara förutsägliga eller påräkneliga. Detta inkluderar indirekta, betydelsefulla, specifika, exemplariska fel som härstammar från bruk av webbsidan, samt vilken som helst information, som existerar häri. Brukaren skall vara uppmärksam på att den gör användning av webbsidans innehåll på egen risk.

9.2 Behandling av personuppgifter

När du använder vår hemsida www.hairlust.se och gör köp via vår webbshop samlar vi in ​​och behandlar dina personuppgifter. Vi har därför tagit fram en personuppgiftspolicy där vi har beskrivit hur vi behandlar dina personuppgifter, inklusive för vilka ändamål vi behandlar dina personuppgifter, hur länge vi lagrar dina uppgifter och vilka rättigheter du har.

 

Handelsvillkoren är senast uppdaterade d. 25. november 2021.